Asystent płatności to usługa prewencyjna, mająca zapobiegać złym zjawiskom i zagrożeniom związanym z rozliczeniami finansowymi oraz polityką sprzedażową Firmy. Przeznaczona jest do efektywnego zarządzania należnościami oraz procesem sprzedaży towarów i usług z odroczonym terminem płatności.
Asystent płatności - monitoring
Jej głównym celem jest zdecydowana poprawa dyscypliny płatniczej czyli usprawnienie i przyspieszenie cyklu spłaty należności, co w znacznym stopniu przyczynia się do efektywniejszego i swobodniejszego dysponowania środkami pieniężnymi.
Jak działa asystent płatności
Asystent Płatności dedykowany jest dla należności wynikających z wystawionych przez Firmę faktur, które nie zostały uregulowane zgodnie z terminem płatności na nich wskazanym.
Zadaniem Asystenta Płatności jest podjęcie próby kontaktu z kontrahentem za pomocą wiadomości SMS, korespondencji e-mail, korespondencji pocztowej, a także połączeń telefonicznych w celu poinformowania o przekroczeniu terminu wymagalności faktury i konieczności niezwłocznego dokonania zapłaty lub ustalenia terminu w którym zapłata nastąpi.
Rola i znaczenie Asystenta Płatności na tym się nie kończy. Dodatkowe funkcje, które spełnia to ustalenie przyczyn braku zapłaty lub zwłoki w regulowaniu należności, wyjaśnienie wszelkich ewentualnych obiekcji będących przyczyną braku płatności oraz dyskretne rozpoznanie i diagnoza sytuacji gospodarczo finansowej kontrahenta.
Zanim należność zmieni się w dług
Nieocenioną rolą Asystenta Płatności jest umiejętność identyfikacji i klasyfikacji potencjalnych zagrożeń związanych z prawidłowym regulowaniem zobowiązań za sprzedany towar lub wykonaną usługę.
Oznacza to znaczną poprawę w zapobieganiu nadmiernemu zadłużaniu się kontrahentów, umniejszenie powstawania przeterminowanych i trudno egzekwowalnych roszczeń oraz wpływa na eliminację nadużyć i innych działań mających na celu wyłudzenie lub przywłaszczenie.
Wypracowane w ten sposób standardy znacząco wpłyną na poprawę bezpieczeństwa finansowego Firmy podnosząc jej sprawność w skutecznym przeciwdziałaniu powstawania zatorów płatniczych oraz szybkości reagowania na zagrożenia mogące prowadzić do utraty płynności finansowej.
Najważniejsze cechy asystenta płatności
- Poprawa dyscypliny płatniczej;
- Przyśpieszenie cyklu spłaty należności;
- Ujawnienie niesolidnych płatników;
- Możliwość wczesnej reakcji na reklamacje lub obiekcje kontrahentów;
- Ograniczenie ryzyka powiększenia zaległości;
- Usprawnienie nadzorowania nieterminowych rozliczeń;
- Zmniejszenie zagrożenia utraty płynności finansowej;
- Zwiększenie efektywności finansowej;
- Ograniczenie powstawania trudno ściągalnych długów;
- Ograniczenie kosztów dochodzenia nieściągalnych roszczeń;